onsdag den 4. september 2013

mine forventninger

Mine tanker/forventninger til min sidste praktik i Uganda, med afrejse den 19/8-2013.
Jeg har utalige mange tanker og forventninger til mit forløb i Uganda, samtidig stiller jeg en række forskellige spørgsmål til mig selv, både i forbindelse med det rent teoretiske og praktiske, samtidig med mange af de personlige udfordringer der måtte være.
Jeg er interesseret i at finde ud af om de bruger teoretikere i deres arbejde, om de bruger dem bevidst såvel også som ubevidst.
Jeg forventer at jeg bliver personlig udfordret og at mine meninger og holdninger vil blive rykket fra et standpunkt til et nyt.
Et spørgsmål jeg ofte har stillet mig selv i forbindelse med min sidste praltik er: ”har et omsorgssvigtet barn i Uganda de samme problematikker, som et omsorgssvigtet barn i Danmark har?” jeg ved ikke om jeg får svar på dette spørgsmål i min praktik, men jeg vil forsøge at finde svaret.

Jeg har snakket med tidligere studerende fra Danmark, som har været i Uganda i praktik, flere af dem har fortalt om ubehagelige oplevelser, hvor børnene er blevet slået, dette har jeg forsøgt på bedste måde at forberede mig til, men jeg tror aldrig man kan være helt forberedt på de mange forskellige oplevelser jeg kan komme ud for. Samtidig har tidligere studerende fortalt om de mange bånd man får knyttet til børnene såvel som til landet.

Jeg tror det er sundt at prøve at rejse ud for sig selv og opleve den anden verden. Man kan se mange ting i fjernsynet om forskellige lande, men de er altid set fra et andet perspektiv end mit eget. Jeg har prøvet at læse meget om Uganda, men jeg tror ikke man kun kan læse sig til hvordan en kultur er. Jeg har, kunne læse mig til hvilken påklædning der kræves, hvor mange mennesker der bor i Uganda og hvilke religioner de har. Man kan læse sig til meget, men jeg kan ikke læse mig til i hvilken grad de forskellige religioner har indflydelse på folk. Jeg ved at der tidligere har været en diktator i Uganda ved navn Idi Amin. Der går ”rygter” om at han skulle have spist børn og udøvet meget tortur. Hvor meget af dette der er rygter ved jeg endnu ikke, jeg ved samtidig ikke om Uganda stadigvæk lider af mén, efter dette diktatur.
Uganda har nu ”demokrati” dog er det den samme mand der har siddet på tronen i mange år, dette kunne være et springbræt for landet, for at komme fra en diktator og over til det demokrati, som vi i Danmark kender, denne udvikling vil jeg mene tager mange år.

Jeg glæder mig til at opleve virkeligheden i Uganda og lære af de folk der bor i landet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar