lørdag den 21. september 2013

institutions beskrivelse

Institionsbeskrivelse 


Jeg har nu boet i Uganda i en måned og jeg er begyndt at vende mig til den anderledes kultur.
Der forekommer forskelsbehandling på den skole vi arbejder på, grundet vores hudfarve, dette er dog ikke noget der har haft en negativ indvirkning på mig.

Skolen vi arbejder på, er privat og lægger i Arua, den hedder "Happy Day nursery school". Skolen er ejet af en mand ved navn mr. Afayc Pontius Nuffiason og han er indspektøren på skolen. Hans kone laver mad til børnene, som de får i pausen, og hans datter er sekretær på skolen. Han har selv børn på skolen, som henholdsvis går i Baby class, Middle Class og Top Class også kaldt for nusery school (dette svare til det vi kender som børnehaven), ydeligere er der primary shcool, som består af p1 op til p7. Indspektørens plan med skolen er at primary bliver flyttet et andet sted hen, så skolen kun består af nusery school.

Skolen har den vision at børnene skal have de bedste vækstmuligheder. Vi lavede et interview med skole indspektøren, interviewet foregik på hens kontor, hvor han sad i møde med to andre inspektører fra andre skoler, men han viste os ind, så han kunne svare på vores spørgsmål, det var underligt for mig, at vi kom i første række og at han udsatte hans møde for vores skyld.

Vi spurgte indspektøren om hvilke lovmæssige tilhørsforhold de har pog dertil svarede han at ikke var underlagt nogle krav fra regeringen andet, end at sørge for der bliver undervist i det matriale, der er blevet dem pålagt. Han samarbejder med PTA (Parents and Teacher Association), som er et forældreråd. Han viste os et papir, hvor der stod at happy day nusery school har fået tilladelse til at undervise i to år, herefter skal det fornyes, i og med at dette skal fornyes tænker jeg at de må tilegne sig den nødvendige viden omkring undervisningen og dermed også forny deres matriale så det følger med udviklingen.

Happy day nusery school blev oprettet i år 2000, skolen blev oprettet som den første i West Nile i arua, før skolen kom var der mange børn der ikke kom i skole, da de skulle ind til byen for at komme i skole. Det er den første skole der er i West Nile i årtusindner, børnene gik og ventede på at de kunne starte i primary, her starter man når man er 6-7 år, da de ikke havde været i nursery school inden var det meget svært for dem at følge med i undervisningen.

Lærerne på skolen er opmærksomme på yde omsorg over for børnene, støtte deres udvikling og socialisere dem, lærene virker engageret i børnene og i undervisningen. Vi observerede den første uge, hvor vi mest var i nursery school men også i primary. Vi fandt dog ud af at i primary halter undervisningen lidt, og det er sjællendt der er lære til alle klasser. Lærernene sidder ofte ude foran klasselokalerne og forbereder eller sidder hvis de har brug for en pause, børnene kan dog komme ud ti lærene og få rettet deres opgaver. Skolen lægger meget fokus på at børnene skal lære engelsk og matematik, men også sund kost og god opførsel. Om fredagen ser de film, i fredags så de musikvideoer der handler om god opførsel, børnene fik afvide at gud vil velsigne dem hvis de opføre sig ordentligt og deres forældre elske dem, der bliver lagt meget vægt på at de skal opføre sig ordentligt før deres familie vil elske dem og at de vil få materielle goder ved god opførsel, dette mener jeg ikke er den rette indgangs vinkel og at det bliver brugt som et skræmme moment, at de ikke vil blive elsket. Dette er dog første gang jeg oplever ikke at være enig i undervisningen, da lærene ellers er gode til at involvere børnene i undervisningen, til at komme op til tavlen og fortælle, børnene nyder at fortælle og vise hvad de kan.

Skolen er opdelt i tre bygninger, som omgiver skolegården, bagved alle bygningerne bor inspektøren sammen med hans familie. Rundt om skolen er der et hegn og en blå metal låge, som er indgangen til skolen. Der er nogle kasser der deler lokaler, her bliver lokalerne opdelt af en presenning. toiletterne lægger omme bagved de andre bygninger, når det er høj sol, kan man lugte toiletterne på hele skolen. Skolegården er lille, men den bliver brugt fornuftgt af børnene til diverse lege, der er to rutsjebaner, tre karruseller og en vippe, disse er placeret langs hegnet, så de kke står i vejen for leg på selve pladsen. børnene har store bilhjul de løber og leger med. Vi gav dem et sjippetorv, som de havde stor glæde af og mange af børnene ville ikke hjem efter at legen var påbegyndt. Skolen lægger lidt udenfor Arua by og er omgivet af marker, hvor der står folk og arbejder, køer og geder går rundt langs vejkanten.

Der er forskellige priser på skolen, alt efter hvilket klassetrin barnet går på.
Baby Class.......130.000
Middle Class....130.000
Top Class.........220.000/240.000
P1....................130.000
P2....................130.000
P3....................145.000
P4....................145.000
 P5...................145.000
 P6...................145.000
P7....................165.000
Disse penge går til skole uniformer,mad og materiale. Forældrene betaler dette beløb 3 gange om året.

Der er kun lærere der arbejder på skolen. lærerne er uddannet i nursery, dem der arbejder i primary har taget en efter uddannelse. Mange af de lærere der er på skolen har tidligere arbejdet for regeringen, men har nu trukket sig tilbage for at arbejde privat.

Line og jeg arbejder både i skolen, men også på et hospital, hvor vi maler på væggene i børneafdelingen, vi er pt. i gang med at male alfabetet. Børnene på stuen er meget glade for at vi er der, og at de har noget de kan lægge og kigge på. Vi tager afsted kl 8 om morgen, for at gå i skole og så videre på hospitalet for at male og snakke med nogle af de syge børn, vi kommer hjem ved 18-19 tiden, så vi er trætte når vi kommer hjem. Jeg fandt hurtigt ud af at det er utroligt hårdt arbejde psykisk, da mange af børnene er HIV og AIDs ramte eller på anden måde lider af en dødelig sygdom.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar